Komma igång!

En vecka med ingen träning bakom mig och jag får göra en nystart. Hoppas att det fungerar bra och att mini tillåter det 😊 han blir ju större och håller till viss del på att ändra sina sovrutiner så jag får se om jag kan träna när han sover eller ja honom med mig.

Det är oftast lite “drygt” med omstarter, att behöva komma igång igen. Känner du att det tar emot och känns jobbigt? Ta hjälp av en PT! Det kan underlätta och bli en bra början 😊 till exempel mig! Skicka iväg ett mail till info[at]traninglopninglycka.se (reklam för mig själv) så ska vi nog hitta en bra början!

Sällskap idag!

Idag har jag kört styrka, körde övningar för hela kroppen, ben, rumpa, mage, axlar och rygg… I morgon är planen att springa, hoppas att vädret är ok för det 😊 sen blir det fler styrkepass i veckan och kanske också något intervallpass på cykeln..

Korta intervaller!

Halloj, helgen är nästan slut och i morgon är det ny vecka… Jag har haft en vecka helt utan träning 🙁 har haft någon envis hosta som inte har velat ge med sig så jag har fått vila.. Men till veckan så 🙂

Jag tänkte försöka få till några träningspass, styrka men kanske också intervaller, det får i så fall bli på cykeln 🙂 Du som jag kanske behöver köra ett intervallpass som är kort och effektivt? I så fall kommer här ett tips!

Här kommer ett litet kort tips på korta/snabba intervaller. Fokus är att bli trött, få hög puls och nästintill ”maxa” det Du får ut för dagen. Välj att springa, cykla, ro, åka skidor, det som passar dig bäst helt enkelt!

  • Uppvärmning: ca 15 minuter, avsluta med några korta sprinter på ca 5-10 sekunder.
  • Intervaller: 30 x 30 sekunder, 30 s max och 30 s vila och upprepa 25 gånger.
  • Nedvärmning: ca 10 minuter.

Relativt tufft pass men Du kommer att vara så nöjd efteråt 🙂 Lycka till!

Dagens träning :)

Hejsan, hoppas din helg har varit bra 😊 jag fick lite tid för mig själv under förmiddagen och begav mig ut på en löptur!

Jag begav mig ut, värmde upp en stund till en backe, där sprang jag tolv korta intervaller, varje backe tog ca 15-20 sekunder.. Därefter så körde jag 3*8 borzowhopp, 3*60 skipping, 3*16 skridskohopp och 3*20 kombination av högt knä och spark i bak.. Sen joggade jag hem igen.. Så skönt och komma ut och springa.. Ett kort men effektivt pass och det är bra för mig för att komma igång igen 😊

Testa gärna du också 😊

Under eftermiddagen så har vi varit på utflykt 😊 skönt i solen, som en riktig vårdag.

Knäböj med kick

Ibland så får jag lite tid över och kan knåpa lite på idéer på nya inlägg och idag har jag spånat på lite olika inlägg jag kan skriva nu under vissa kvällar 🙂 Så dagens inlägg blir ett tips på en styrkeövning.

Ett kort tips på en styrkeövning, gör knäböj med en kick åt sidan. Denna variant av knäböj tränar inte din maxstyrka men rörlighet, ben, rumpa och även balans. Gör övningen med fullt fokus! Vill du göra övningen lite mer jobbig så ta en kettlebell eller viktplatta i famnen framför dig. Men se ändå till att ha balans och stabilitet 🙂

Knäböj med kick

(Inlägget innehåller Adlinks)

Gör träningen enkel!

Hallå, gör inte träningen så avancerad, det ska vara enkelt. Ta vad du har, typ din kropp, sätt en klocka och kör 🙂

Lagom röd efter ett effektivt pass i köket 😉

Idag körde jag på det enkla, gick bytte ens upp till gymmet på övervåningen 😂 det fick bli i köket. Jag vet ju aldrig hur länge lillen sover och ville vara effektiv. Jag gjorde så att jag bestämde 9 övningar som jag delade upp i tre cirklar där jag körde varje övning 3 gånger.. Jag satte klockan (app på mobilen) så att den skulle ringa efter 30s. Jag körde varje övning 30 sekunder, vilade 5 sekunder och så vidare, vilade/rörlighet 1 min mellan varje cirkel.

Så enkelt men ändå jobbigt, jag blev trött, blev svettig och musklerna fick jobba även om det var utan vikter.. Som sagt, gör det enkelt!

Nöjd efter ett effektivt och enkelt pass!

God fortsättning och kom igång med det nya träningsåret :)

Hallå, ursäkta tystnaden, men jag kan inte låta bli att prioritera lillen 🙂 då blir bloggen lidande.. men jag tänkte önska er en god fortsättning och ge er ett litet tips för att komma igång med det nya träningsåret!

Lillen är nu drygt 6,5 månad, sitter helt själv och vill mer än gärna kunna krypa och gå, helst igår 😉

Har det varit svårt att hålla igång under ledigheterna? Har du länge velat komma igång med träning/rörelse men svårt att göra det? Här tänkte jag då ge er ett litet tips på hur du kanske kan välja att komma igång:

Utifrån dina förutsättningar sätt ett mål om exempelvis träna minst 2 pass i veckan och minst 2 timmar. Då kan du träna 4 pass på 30 minuter eller 1 pass på 1,5 timme och 1 pass på 30 min, allt utifrån dina förutsättningar. Vill du öka på lite från där du är idag, sätt likande mål men med fler timmar eller pass… Detta är ett ganska bra sätt att sätta rimliga mål, något pass är bra om du får upp lite puls på och styrka på något pass är bra. Snabba promenader kan visst räknas som träning om du tar i och ser till att hålla en lite högre puls 🙂

Lycka till och ha ett bra 2020 🙂