När våren stannade upp och slasket intog vägar och stigar…

För någon vecka sen trodde vi alla här att våren var på intåg, solen sken, fåglarna kvittrade, takdropp och upp mot 10 grader plus. Jag sprang ute och fick ta av mig jackan, solen värmde otroligt skönt och det var bart på flera ställen i skogen. Våren kändes närvarande, och det var så härligt, vilken energiboost och motivation som infann sig. Att få springa på mjuk barmark i vårsolen är bland det bästa som finns, att efter en mörk vinter med snöpuls, isiga vägar och pannlampa få njuta av värme och ljus. Men så fel vi fick om våren, mer snö damp ner, och nu slaskar det ordentligt ute, grått, fuktigt och smutsigt. Och sen när det blir kallt och detta fryser på, då är det mindre lockande att springa ute.

Den här övergången mellan snöpuls och barmark kan vara lite lurig, och det kan ta relativt hårt på benen med det här isiga underlaget, där jag när jag springer inte alltid ser isen så det är lätt att spänna sig och dra på sig skador. Jag försöker att undvika att springa på isiga vägar, jag försöker då hitta bra löpstråk i skog och på stig. Det gäller också att ha tålamod, jag får köra något extra pass på trainern nere i källaren, eller på crosstrainern på gymmet, jag kommer att ha gott om tid på mig att springa ute när snön har försvunnit.

Så med det gråa trista vädret som nu befinner sig utanför kontorsfönstret så får trainern ett besök senare i kväll..

Gårdagens träning (22/2 2017)

Igår var en lite mellandag, sådär lagom sugen på att träna, lite lagom trist väder ute. Så jag passade på att smita ner i källaren hemma en sväng, där har jag för tillfället min trainer, alltså min racercykel. Det är ganska tråkigt att sitta där nere, jag har musik och bok med mig för att kunna bryta av lite, jag ser verkligen fram till vi kan göra i ordning vårat “gym” så det blir lite trevligare omgivning att titta på, nu var det tvättmaskinen och betongväggen. Men det är otroligt lyxigt att ha den här möjligheten hemma. Skönt för benen att skölja ur lite inför dagens intervaller senare i kväll. Och det är bra för huvudet att få plågas lite också 😉

Här sitter jag och trampar, runt runt men jag kommer ingenstans.

Alternativ träning på cykeln
Trainer i källaren

Veckan pepp, v.7

Gör saker som gör Dig glad och lycklig, om så för en kort stund. Att le och skratta gör dagarna så mycket bättre. Se det fina i naturen, blomman, fågeln, det porlande vattnet, de knakande träden, titta på himlen och se hur den förändras, var i nuet och sug åt dig av vad naturen har att ge…

Ha en fin söndagkväll

/J

Gårdagens träningspass (16/2 2017)

Idag är benen något slitna efter gårdagens träningspass. Torsdagar bjuder oftast på intervaller i Höghammarhallen här i Bollnäs tillsammans med orienterarna i Rehns BK. Det hela brukar oftast gå ut på uppvärmning, löpskolning, intervaller och styrka. Likaså blev det igår, vi började med uppvärmning för att sedan gå på med lite löpskolning, på plan bana samt olika steg/studs över häckar. Det är bra för att hitta en optimal löprörelse och för rörligheten kring höfter och fotleder.

När detta var klart var det dags för det plågsamma, att springa intervaller på löparbanorna. Mitt upplägg för passet var 2*800 meter, 2*600 meter, 2*400 meter, 2*200 meter och totalt 4km intervall. Det är fruktansvärt jobbigt att ta sig igenom dessa pass, men ack så skönt efteråt. Det var slitigt att hålla fart på de sista 3 intervallerna, jag höll ändå hyfsat jämn fart genom passet, lite fortare hela tiden, även om det kanske inte är några skrämmande tider så känner jag att för mig så är det otroligt bra träning.

Efter intervallerna så blir det lite jogg och sedan dags för lite styrka där vi främst fokuserar på att bli stark i bålen för att orka hålla upp kroppen när vi springer och att kunna parera bra när vi sedan kommer till våren och börjar springa i skogen.

Trött men lycklig så var jag klar, och det är en skön känsla när jag kommer hem och är helt slut, men ändå full av endorfiner och glädje av att kroppen klarar av så mycket.

Nu är det äntligen fredag, en dag kvar att jobba, sen får vi ta ledigt och njuta av solen (förhoppningsvis) Samla massa energi för att orka med att göra det som vi vill och mår bra av 🙂
Ha en utomordentligt trevlig helg alla!

Personlig träning, Vad är det jag erbjuder?

Vad innebär de olika passen som jag har att erbjuda, och vilket pass är för just Dig? Jag tänkte här försöka att ge en beskrivning av innehållet och hur jag tänker mig upplägg. Självklart är det så att de erbjudanden som finns kan kombineras och justeras efter just Dina önskemål, hör av dig så kan vi komma fram till vad som passa just Dig bäst!

Personliga träningspass (60-120 min, 1 – fler tillfällen)
Detta är pass där vi innan kommunicerar vad det är just du vill träna och få ut av passen, jag planerar ett pass som vi genomför mer eller mindre tillsammans, jag kommer att vara med och puscha på och styra passet. Inga pass är huggna i sten och flexibilitet under passet är viktigt utifrån just dagens förutsättningar.

Personliga träningsprogram (personliga/online, olika antal veckor)
Vi kommunicerar vad det är för mål du har, vilken bakgrund som finns och under hur lång tid du vill ha träningsprogram. Jag sätter sedan ihop ett program som passar det vi kommit överens om, under veckorna så ingår även att vi kan ha kontakt och justera om så behövs samt avstämning av hur det går.

Gruppträning (60-90 min, liten/stor grupp, 1 – flera tillfällen)
Här tränar vi i grupp, liten eller stor. Vi har innan kommit överens om vad syftet med gruppens träning är så lägger jag upp ett pass/flera pass som vi tränar tillsammans, jag är med och puschar och ger tips och råd under tiden. Jag kommer att lägga upp passen så att det inte spelar någon roll vilken nivå deltagarna i gruppen har, man kommer att kunna vara med även om grundförutsättningarna ser olika ut.

Föreläsningar (inkl/exkl uteaktiviteter)
Jag föreläser om Löpning, Orientering, Konditionsidrott. Vi kommer innan överens om inriktningen på innehållet samt vilken målgrupp som ska lyssna. Självklart kan vi också kombinera en föreläsning med en praktisk övning/träning om det är önskvärt.

Och som alltid, vill Du vet mer så gå in på hemsidan Träning Löpning Lycka

Vem är jag?

Jag heter Johanna och har bestämt mig för att anta en ny utmaning. Det är en tanke som har legat långt bak i huvudet under flera år och nu har jag bestämt mig, jag ska till en början gå utbildning till löpcoach. Då jag själv under hela min uppväxt och i vuxen ålder utfört konditionsidrott så har jag med mig otaliga erfarenheter kring träning, upplägg, periodiseringar och diverse olika typer. Jag har fått mycket hjälp och samlat kunskap under min tid som elitaktivt (numera elitmotionär) så det jag vill göra är att ge tillbaka av min kunskap till andra som behöver den, oavsett om du är nybörjare, vill ta första steget, satsa på det där loppet, vill ha y input och ett nytänk så kommer jag att kunna erbjuda något som passar dig.

Vill du läsa mer om mig, gå in på hemsidan, www.traninglopninglycka.se

Vill du komma i kontakt med mig, skicka ett mail till info[at]traninglopninglycka.se

Hej

Välkommen till min blogg. Det här är min nya utmaning, att utbilda mig först till löpcoach och sedan om utfallet vill sig väl även till personlig tränare. Främst kommer jag att rikta mig mot konditionsidrott då jag själv i hela mitt liv har hållit på med orientering på hög nivå.

Jag kommer att erbjuda löpcoachning, enskilt eller i grupp, personligen eller online vad som passar dig bäst, jag håller till kring Bollnäs i Hälsingland.