Mina favoriter bland löparskorna (just nu..!)

Att hitta rätt i djungeln av löparskor kan vara en svår nöt, det finns så otroligt mycket att välja på, i alla prisklasser och märken färger och dämpning… Hur ska man veta vilka man ska satsa på?

Jag har under mina år sprungit i flertalet olika skor, haft olika märken i omgångar. Men de tenderar till att då och då göra om skorna, så om jag har haft en sko kanske 3-4 år och tyckt om den, den har passat min fot och varit skön, så gör de om modellen och så måste jag byta för det är en helt annan sko, haha så typiskt. Men ändå lite roligt att byta men det tar sin lilla tid att hitta rätt ibland. När märken har gjort om en modell jag tyckt om så brukar jag “byta” märke och leta efter en ny sko jag gillar.

Som sagt flera olika märken har passerat mina fötter som favoriter, och just nu är det 2 par olika Hoka Oneone som sitter på mina fötter när jag springer. Jag är fast och tycker om dem, verkligen, det är ett par Tracer, och ett par Clifton 4.

Hoka oneone, LöparskorJag hittar inte tracern, men de svarta Clifton 4 finns att köpa HÄR. Samt så finns fler olika sorter; Arahi 2, Speed instinct 2, Vanquish 2

(Länkarna är Adlinks!)

Vad springer Du i för skor? Jag brukar ha som tumregel att det viktigaste är att skon är skön, att den sitter bra och inte klämmer eller trycker någonstans. Om möjlighet finns och du är lite osäker så fråga om det finns något löpband att provspringa på, det finns det oftast och kan vara en bra idé så att skorna testas för det de är tänkta att användas till. Många butiker har också personal som kan hjälpa dig och som du kan ställa frågor till.

Lycka till i skodjungeln 🙂

Veckans lista, v.21

Sommaren kom “tillbaka”, tänk vilket väder vi har haft sen slutet av april, varmt och skönt, något kortare avbrott med lite svalare och regn, men fantastiskt. Det har även blivit en del fotboll på TV, det är ju rätt kul och nu när Sverige överraskade och tog sig vidare från gruppen, ännu roligare 🙂

Så vad har hänt i veckan?

Jobb: Jobbat fem dagar, det märks att semestrarna har dragit igång, det är lugnt och skönt och det finns tid till sånt som inte hinns i vanliga fall men som någon gång bör göras.

Träning: I måndags var sista tillfället för Löpgrupp Bollnäs för den här terminen (återkommer i höst), tränade styrka i tisdags, vilade onsdags, tog en tur på racern igår och idag blir det lite löpning och styrka, får se hur det blir i helgen, men något lite längre löppass blir det nog 🙂

Hemma/Övrigt: Har tagit tag i lite städning, putsat fönstren, klippt gräs som efter det är typ gult, så torrt är det. Fixar med våra odlingar och så klart har det som sagts blivit mycket fotboll, lite kul tycker jag ändå att det är att kolla 🙂 Och fantastiskt att Sverige lyckades vinna gruppen och gå vidare!!

Hur har eran vecka varit? hoppas ni har haft en grym vecka, kanske har semester också?

Spänstträning i trapp

En viktig pusselbit för att förbättra sin Löpekonomi är att förbättra spänsten, att ha en bra elasticitet i sin senor i fötter, knän… Dessa fungerar lite som gummiband i löpningen, för att ge oss ett bra frånskjut i steget. Desto starkare och spänstigare desto mindre energikrävande löpning.

Spänst tränar vi främst genom hopp av alla dess slag. Jag själv märkte en stor förbättring i löpningen efter att jag för kanske 7-8 år sedan började lägga in så kallade “boxjumps” på gymmet under mina styrkepass, alltså att jämfota hoppa upp på en låda, som jag ökade höjden på vartefter.

Ett tips till er som vill förbättra er spänst är att göra olika former av hopp. Jag filmade några enklare övningar när vi var på semester, där vi hade en trapp utanför lägenheten som passade perfekt att göra olika hopp i.

Övningarna jag visar är:
1. “Step” -Jag står vid botten av trappen och gör små snabba steg/hopp med varannan fot på nedersta trappsteget. Bra för att träna på fotarbetet, vara snabb.
2. Knäböjshopp -Jag har ganska så brett mellan fötterna, gör en knäböj, skjuter ifrån och hoppar upp till nästa trappsteg och kommer direkt ner i en ny knäböj och fortsätter så.
3. Enbenshopp -Hoppa på ett ben uppför trappen, ha kontroll på dina hopp så att du inte snubblar.

Lycka till med din Spänstträning 🙂

Och är det något Du funderar över så är det bara att ställa frågan!

Löpgrupp Bollnäs, Åter i höst!

I och med gårdagens Löpgrupp Bollnäs så avslutades vårens/sommarens tillfällen och vi tar nu ett uppehåll i sommar. Men jag är tillbaka till hösten med fler tillfällen att springa tillsammans och hitta en bättre löpekonomi 🙂

Det har varit så roligt att leda Löpgrupp Bollnäs nu i vår/sommar, vi har varit ett tappert gäng som kämpat på i värmen och bland myggen, klar förbättring hos deltagarna.

Löpgrupp Bollnäs

Till hösten så kommer Löpgrupp Bollnäs tillbaka, och jag kör fler tillfällen då. Lika som nu så kommer alla att kunna vara med och springa efter sin förmåga. Upplägget kommer också att vara liknande, vi kommer att ha fokus på löpteknik, spänst, löpstyrka och lite flås. Tanken och syftet från min sida är att förbättra löpteknik och löpekonomi hos deltagarna 🙂

Finns det önskemål om dag och/eller tid så meddela det så tar jag det i åtanke när höstens tillfällen planeras.

Tills i höst, följ bloggen för att få lite olika tips på träningspass, olika övningar för en förbättrad löpekonomi och mycket mer. För att hålla igång under sommaren och inte tappa motivationen så tänker jag att dessa tips finns som lite hjälp och “spark i baken”, är det funderingar eller om det finns frågor på övningar och tips så våga fråga, jag svarar alltid 🙂 Skulle du vilja ha sällskap på något pass så hör av dig, jag kan ha tid över för att köra ett pass, kolla in HÄR 🙂

Ha nu en fantastisk sommar, fyll den med dina val så kanske vi ses i höst på Löpgrupp Bollnäs eller här på bloggen 🙂

Veckans schema, v.26

Midsommar har passerat, sommaren är igång, kanske lite svalt nu på morgonen men det ser ut att bli varmt i veckan igen. Det börjar lite smått att närma sig semester, och det ska bli skönt. Men först några veckor till på jobbet, troligtvis relativt lugnt.

Så vad bjuder den här veckan på? Jo jag tänker mig fylla den med lite diverse saker och jag tänker mig lite så här:

#Midsommarutmaningen fortsätter denna vecka, idag är det sidplanka med höftlyft som gäller!

Löpgrupp Bollnäs genomförs för sista tillfället den här våren/sommaren, men återkommer i höst!

Fotbolls-VM fortsätter, och någon match tittas på nästan varje dag och så blir det högst troligt även denna vecka.

Min träning flyter på, försöker hålla igång bra för att hitta någon form och ork till O-ringen som ska springas senare i sommar. Det blir en blandning av löpning, cykling och styrka i olika former 🙂

Helgen kommer att bli en hemmahelg, det ska bli så fantastiskt skönt, att sova hela helgen i våran säng, att vakna hemma och göra det vi känner för just den dagen, LYX!

Vad hittar ni på i veckan? Berätta gärna, jag vill veta 🙂
Amaflikusten, Positano
Semester

 

Hur går det med #midsommarutmaningen?

En vecka har gått på midsommarutmaningen  hur går det för dig? Jag har vissa dagar nästan glömt bort, men har kört varje dag.

Hoppas också ni har haft en fin midsommar, det har jag haft. Igår sprang jag och sambon lite intervaller och avslutade med sidplanka i #midsommarutmaningen och idag har det blivit styrka med avslutande knäböj med kick 💪🏻😊

Ha en fortsatt fin söndag, det ska jag ha ☺️

Löpgrupp Bollnäs, 25/6

Sista tillfället för den här våren/sommaren av Löpgrupp Bollnäs. Vill Du vara med och springa sista gången och få tips och idéer för din sommarlöpning? Det är bara komma och vara med oavsett om du har varit med tidigare. Alla är Välkomna!

NÄR: Måndag 25/6 kl. 17.30

VAR: Samling på parkeringen vid Bolleberget/Skidstadion, Bollnäs. Vid det röda krysset på bilden nedan.

Löpgrupp Bollnäs, Löpning för Alla 27 april
Samling, Löpgrupp Bollnäs, Löpning för Alla

HUR: Vi springer tillsammans, gemensam uppvärmning, löpteknik och spänst på en nivå som alla kan vara med på. Sedan kör vi med lite flåsigare löpning och avslutar med lite lätt styrka.

PRIS: 60 kr

Varmt välkomna 🙂