Kvällens Löpgrupp Bollnäs genomförd

Det var inte det trevligaste vädret på kvällen Löpgrupp Bollnäs. Det har småregnat hela dagen och det fortsatte under kvällen, men vi var några tappra som trotsade regnet och sprang tillsammans. Vi värmde upp, körde löpskolningsövningar med bland annat skipping och travgång. Därefter drog vi igång med intervallerna, idag var det kortare intervaller, med lite längre vila, men inte så många, det för att vi skulle kunna springa lite lite fortare och på så sätt kunna hålla hög fart på alla intervaller. Det blir jobbigare än vad man tror. Därefter så körde vi lite mer löpstyrkeövningar, mångstegshopp, utfallssteg, vristhopp m.m. därefter lite nedjogg och snabbt in i värme då vi var blöta av regnet. Men ett fint pass blev det, och som alltid, det är ROLIGT att springa/träna tillsammans.

Mångstegshopp

Min egna träning den här veckan har gått bra hittills, jag har åkt mitt rullskidpass, jag sprang mina intervaller i tisdags, vila i går onsdag och så Löpgrupp Bollnäs idag. Jag känner att jag börjar komma lite mer i form igen, träningen fungerar bra, så roligt. Nu blir det gymmet i morgon, en liten lätt jogg och lite rörlighet på lördag och sen tävling Medel-DM i Hälsingland på söndag.

Från när det var lite bättre väder…

Löpgrupp Bollnäs, torsdag 1/9

Löpgrupp Bollnäs, Löpning för Alla!

Vad? Löpning i grupp under ledning av utbildad Löpcoach, Vi kör uppvärmning, löpteknik och löpstyrka och något pulshöjande (intervaller, spänst m.m.), nedjogg och stretch

När? Torsdag 1/9 kl. 18.00

Var?  Parkeringen vid Bollegården, Bollnäs.

Löpgrupp Bollnäs, Löpning för Alla 27 april
Samling, Löpgrupp Bollnäs, Löpning för Alla

Kostnad: Det kostar 50 kr, eller 200 kr för 5 gånger (vid förbetalning). Betalas kontant eller med swish.

Hur? Vi springer tillsammans, jag coachar och puschar. Alla springer och utför träningen på sin nivå, vi kommer att hålla till på ett begränsat område så alla kan vara med oavsett löpbakgrund.

Upplägget! Passet läggs upp så att Vi samlas på parkeringen vid Bollegården. Vi värmer sedan upp tillsammans till en plats där jag kommer att instruera och visa olika löpteknikövningar samt löpstyrkeövningar som Ni också får träna på i praktiken, vid detta tillfälle kommer vi att springa några kortare intervaller. Efter genomförda övningar så joggar Vi tillbaka till parkeringen och stretchar lite innan Vi är klara för kvällen. Allt som allt kommer passet att ta max 75 minuter.

Om! Det är en Löpgrupp för Dig som vill komma igång med löpningen, helt nybörjare eller haft ett uppehåll, eller för Dig som vill få nya idéer och tekniktips för löpningen, det är för Dig som behöver pusch från andra för att komma ut och ta i lite extra. Helt enkelt är det en Löpgrupp för Alla.

Löpgrupp Bollnäs, löpcoachning
Löpgrupp Bollnäs, Löpning för Alla

Välkomna till en roligt löpningskväll 🙂

Är det något Du funderar över? Har Du några frågor? Skicka ett mail på info[at]traninglopninglycka.se Eller gå in på Facebook (klick) och skriv till mig där.

Kommande tillfällen: 7/9 – 14/9 – 20/9 (obs! ons) – 28/9 (så länge är tänkt just nu, men fler tillfällen under hösten blir det!)

Följ mig i andra medier :)

Hej,

Det är ju inte enbart här på bloggen som jag är aktiv och delar med mig av tips, träningar och diverse annat som händer hos mig. Jag finns ju även på andra medier som Ni gärna får följa 🙂

På Instagram heter jag: j0hannalindberg, och mitt konto finns här! Följ mig gärna 🙂 På Instagram visar jag på mycket från min vardag, det som händer och sker just där och då. Vad jag gör och vad jag gjort. Här en screenshot på mitt konto:

På Facebook har jag en sida, TräningLöpningLycka, och den hittar Ni här! Här finns lite tips och info kring mina arrangerade Löpgrupper i Bollnäs. Jag tipsar här även om olika lopp och liknande. Följ gärna min sida 🙂 Här kommer screenshots på min FB-sida.

Det finns även länkar till mina andra medier i menyspalten till vänster 🙂

Höstskor, uppdatera skogarderoben?

Det går mot höst ute och det blir kyligare och det kanske är dags att ställa in sandalerna i garderoben och plocka fram lite tjockare skor?!  Men dina gamla skor kanske har gjort sitt? Jag passade härom veckan på att köpa in ett par nya skor, ett par svarta sneakers, fantastiskt sköna, stilrena och passar typ till allt 🙂 Och perfekta när man är på språng på jobbet och inte vill trippa runt i allt för höga klackar…

Höstskor, svarta sneakers
Mina nya skor

Det finns många snygga skor att välja på inför hösten, innan vi behöver plocka fram nästa tjocklek på skorna för att inte frysa. Vet Du din storlek på skorna så går det ypperligt att beställa skor på nätet. Jag gör det själv då och då för jag tycker att det är så smidigt och enkelt. Är det dags att byta ut skorna? Klicka här för ett stort urval av snygga skor, bland annat de på bilderna nedan!

Höstskor, Footway
Tips på snygga höstskor
Höstskor, Footway
Tips på snygga höstskor

När jag har beställt på nätet så har jag varit in på Footway då de har bra villkor. Hos Fottway är kunden i fokus och de erbjuder bland annat; fri frakt, fri retur, 180 dagars öppet köp, prisgaranti, snabba leveranser, personlig service och ett brett utbud av skor till både kvinnor, män och barn. De skor som syns i webb-butiken finns på lagerhyllorna.

(Innehåller Adlinks)

Helgen gick och nu är vi inne på sista augustiveckan

Det är ny vecka och nya utmaningar på gång 🙂 Och helgen som gick bjöd på en härlig utmaning när jag i lördags höll i två löpskolningspass inkl styrka och fart för ungdomarna på Hälsinglands orienteringsförbunds ungdomsläger. (Jag skrev lite om mina tankar inför dagen här!) Det var en fin dag, lite kyligt på första passet med de yngre ungdomarna och lite fuktigt i gräset, sen värmde solen upp och eftermiddagens pass blev varmt 🙂 Och som jag förutspådde innan så var jag rätt trött när jag kom hem. Även om jag inte deltog 100% så är ändå fokus på hela tiden, visa, hålla koll, hjälpa till peppa och allt vad det innebär att leda ett pass med många ungdomar. Och vad fantastiska de var, grymt imponerad 🙂 Även om jag var trött så var jag nöjd och det var roligt och jag hoppas att även deltagarna uppskattade att köra en lite annorlunda träning mot vad jag tror de flesta är vana vid. Jag får tacka så mycket för att jag fick vara med :), Tack Hälsinglands orienterginsförbund (Ungdomssektionen)

Jag åkte hem duschade och packade om efter träning två och åkte ut till stugan där Magnus redan var. Lite trött och soffan hemma så väldigt skön ut, men åkte ut ändå, det var lyskväll och det är ändå rätt mysigt med mörkret och alla marschaller som är tända, dock kanske lite kallt för min del. Igår var det en seg dag, fantastiskt väder och vi åt frukost ute på “soldäck” vid stugan. Men i övrigt var jag inte helt på banan, det är så ibland. Jag hade planerat att åka rullskidor, men när vi kom hem framåt eftermiddagen/kvällen så var jag inte alls sugen, hade nog tänkt att vi skulle komma hem tidigare, men men… så istället för att träna gick vi en promenad och så plockade jag lite i trädgården.

Nu har jag gjort en plan för den här veckan, försöka komma tillbaka lite på träningsbanan igen, åtminstone för några veckor 🙂 Jag har min plan nedskriven på en lite lapp, jag skrev här om olika sätt skriva ner/planera din träning. Så här har jag tänkt den här veckan:

  • Måndag: Rullskidor
  • Tisdag: Intervaller
  • Onsdag: ?
  • Torsdag: Löpgrupp Bollnäs
  • Fredag: Gymmet
  • Lördag: Jogg + Rörlighet
  • Söndag: Tävling

Är Löpning något för Mig?

Löpning, är det något för Mig? Det kanske är en fråga som många ställer sig, och utan att veta så tror Jag att det finns många därute som ställer sig frågan och som är lite osäkra på om det är något för just Dig. Flera kanske tänker, “Åh, löpning, det ser trevligt och rofyllt ut” eller “Jag borde kanske springa lite för att förbättra min kondition så jag orkar med min vardag” och i nästa andetag så kommer tanken att “Nä, det är nog inget för mig…” eller “Nä, jag är inte tränad för det…”

  no i cant cant GIF

Jag är av den åsikten att jag tror att alla kan springa! Men alla kan inte springa ett Marathon eller kanske inte 10 km eller ens 5 km. Men alla kan, utifrån sina förutsättningar springa något! Det kan vara så att om Du aldrig har sprungit förut så behöver Du lite hjälp på vägen, lite stöttning och puschning, någon som hjälper Dig och visar hur just Du kan komma igång med löpningen. Det kanske inte alltid är kompisen, sambon, föräldrarna som är de bästa på just denna kom igång stöttning, det kan kanske mer kännas som ett krav och måste och det är inte bra, men det kan också vara just de som Du behöver för att komma igång, vi är alla olika och behöver olika typer av stöttning!

 jump running jumping penguin flirting GIF

Jag tror att Du kan komma igång med löpningen. Att springa/löpa betyder inte att Du måste springa massa lopp hit och dit, utan bara att Du kanske någon gång i veckan, eller så ofta det passar Dig, kommer ut på en löptur. Att springa komma ut på ett löppass innebär att Du tar Dig ut och springer, det behöver inte vara långt eller länge eller snabbt, men att Du gör det! Att det blir av, det är det viktiga och att fart, längd och tid är just precis så som Du vill ha det och som fungerar för just Dig och Dina förutsättningar.

Vill Du testa att komma igång och springa? Jag kan hjälpa Dig, om Du är osäker kan vi ta en pratstund så får Du känna efter hur Du känner, det ska kännas bra för Dig!!

Träning, Löpning, Lycka, Löpcoach, Bollnäs

Skicka ett mail till mig: info[at]traninglopninglycka.se eller skicka ett meddelande på Facebooksidan

Dagens uppdrag :)

Idag har jag ett roligt uppdrag på gång, jag ska nämligen hålla i löpträning för ungdomarna på Hälsinglands orienteringsförbunds ungdomsläger här i Bollnäs. Det ska bli otroligt spännande och roligt, men hur håller man i löpträning för ungdomar? Vad kommer de tycka, vilken nivå ska jag ha? många frågor, få svar..

South Park  coffee scared nervous tweek tweak GIF
Nervös..

Det är två tillfällen, förmiddag och eftermiddag, med två olika grupper, en grupp med yngre (typ 10-12 åringar) och en grupp med äldre (typ 13-16 åringar). Jag ska hålla i löpt/spänst träning med dem och det kan jag säga känns som en utmaning att bygga pass för dessa som ska vara ca 90 min långa. Det blir lite annat fokus när de är så pass unga som de ändå är, men jag tror att det kommer att bli bra, vi får hoppas att de tycker likadant 🙂 Fokus på hopp, lek, spänst, lite styrka och stafetter, det borde bli bra… Önska mig Lycka till!

SLOTHILDA  funny cute nope GIF
När jag kommer hem?!

 

Gårdagens Löpgrupp Bollnäs

I går startade jag upp Löpgrupp Bollnäs så smått, det var en helt fantastisk kväll, det var varmt, soligt och vindstilla. Det sista ledde dock till en del knott och mygg när vi gick in på bålstabilitet, men vi klarade oss.

Tanken med det här första passet var att komma igång lite lätt, med mer fokus på löpteknikövningar och löpstyrka. Det har säkerligen dykt upp lite träningsvärk hos deltagarna under natten och dagen 😉

Löpteknik, Löpcoach, Löpgrupp Bollnäs
Löpning med raka ben

Vi började med uppvärmning löpning och lite hopp och rörlighet. Därefter startade vi upp med lite löpteknik i form av skipping, travgång och löpning med raka ben, olika varianter och flera varv. Sen blev det löpstyrka, olika mångstegshopp, Borzow-hopp m.m.

Löpstyrka, Löpcoach, Löpgrupp Bollnäs
Mångstegshopp

Vi joggade lite efter alla hopp för att få lite cirkulation i benen och kanske minska träningsvärken något. Vi körde också olika dynamiska plankor, raka, på sidan och med lite olika rörelser för att stärka upp bålen i olika vinklar vilket är en viktig faktor när vi springer.

Nästa vecka är det LÖPGRUPP BOLLNÄS igen, Torsdag 31/8 är nästa tillfälle, det blir samma fokus och några intervaller, Välkomna!

Veckans Pepp, v.34

Omge Dig med människor som betyder något för Dig! Alla behöver fina människor omkring sig och jag tror att det finns någon för alla. Människor som betyder mycket för just Dig, det kan vara en sambo, en vän, en familj osv. För som jag ser det, Det bästa stället i världen som Du kan vara är i armarna på någon som inte bara håller om Dig när Du är ditt bästa jag. Utan också finns där och plockar upp Dig och kramar Dig hårt i dina svagaste stunder.

Träna tillsammans, träningskompis
Han där, han är min favorit <3

Tankar kring min träning inför VASALOPPET 2018

Jag ska ju åka Vasaloppet 2018, det blir min 3e start, och troligtvis den starten som jag kommer att träna mest specifikt för. Jag har vid mina tidigare lopp mest förlitat mig på den träning jag redan genomförde, och det har ju funkat bra, och jag har medalj hemma. Men min tanke den här gången är att ha lite mer fokus på det i min träning, nu när jag inte satsar lika mycket på orienteringen som då. Skillnaden nu är också är att jag har fler år med mycket träning (jag åkte 2004 och 2007), även om jag just nu inte tränar riktigt lika mycket som då, men jag har mycket med mig och jag har en tanke kring att steppa upp lite på distansen och längden på intervallerna så jag tror att jag kommer få ut de här åren så gott jag kan.

Min strategi är att få till mycket ”Skidlik” träning nu även när det är barmark. Det vill säga, jag åker rullskidor, jag kör stavgång/Elghufs och jag nyttjar gymmets StakErg maskin. För mig är det mycket att få till vanan, att nöta på, låta musklerna vänja sig vid en monoton rörelse, även om jag inte kommer att staka hela Vasaloppet så är det ändå mycket stakning. Jag har stakat för lite för att vinna något på det och jag har min benstyrka från mycket löpning så jag tror att jag kommer förlora på att staka då jag helt enkelt är för klen och otränad för det, jag tänker att jag bör nyttja mina styrkor 🙂

Jag försöker lägga ännu mer fokus på bålstyrka (mage och rygg) då det kommer bli påfrestande att åka skidor i nio mil. Jag försöker köra så ofta jag kan i mina TRX-band där jag kan utmana bålen i olika vinklar och det blir mer instabilt jämfört med om jag kör samma övningar på marken. Klicka HÄR om Du är intresserad av egna TRX-band.

TRX, Powersling, Blåstyrka
Planka med benen mot magen

När jag går på gymmet så försöker jag mer nu än tidigare att köra styrka för armar/axlar än vad jag gjort tidigare, och jag vill tro att jag redan kan känna en viss skillnad under mina rullskidpass 🙂 win på den! När jag dessutom har en sambo som tränat mer på gym än mig så är det roligt att träna tillsammans och köra på nya övningar som jag inte testat tidigare. Det ger också ofta lite mer träningsvärk än om jag kör själv, jag tar liksom i lite mer och nya muskler utmanas. Fantastiskt roligt att träna tillsammans så win på den också 🙂 Jag har också märkt att StakErg maskinen efter några gånger med invänjning också är bra (nu tänker jag inte främst på styrkan) jag tycker att den nöter det monotona mönstret bra och jag blir duktigt trött. Jag är positivt överraskad, dock har jag behövt några gånger för att känna mig bekväm med teknik och så i den, men med en väl placerad spegel så ser jag också hur det ser ut och har på så sätt kunna korrigera hur jag drar och nyttjar ben och bål i stakningen. Vill Du köpa en egen StakErg maskin att montera i källaren, garaget?! Klicka HÄR!

StakErg, Köp egen StakErg, Vasaloppet
StakErg maskin, en sådan jag kör på gymmet

 

För att också sätta lite press på mig själv så har jag också satt upp lite träningsmål, eller mängd/km-mål kan man säga. Jag har gjort en enkel Excelfil, där jag satt upp mål på hur många mil rullskidor jag vill hinna åka innan snön kommer, hur många mil skidor jag vill hinna åka innan Vasaloppet 2018, samt bonus km utöver det som jag tänker försöka hinna med. Bonusen består av km på StakErg maskinen och effektiv tid stavgång/Elghufs (i terräng eller i backe, inte uppvärmning och löpning till/från med stavar) Allt som allt så är målet att på dessa träningsformer ha genomfört ett antal Vasalopp innan det är dags där i mars nästa år.

Jag kommer i vinter också att åka några seedningslopp så att jag kommer upp mig i leden, jag vill ju inte stå längst bak och köa utan nästintill kunna hålla min egen fart hela vägen, även i första backen, så några lopp kommer det att bli. Men mer om det när vi kommit till vintern och det blir aktuellt 🙂

Detta är lite av mina övergripande tankar kring min träning inför Vasaloppet 2018, jag kommer alldeles säkert återkomma med mer träningspass, tankar och tips inför Vasaloppet ju mer vi närmar oss 🙂

(Innehåller Adlinks!)