Vad gjorde vi i söndags?

I söndags var jag kanske lite sliten och trött, eller kanske främst seg. Kände att jag rörde mig i slowmotion även om jag kanske inte var så trött som jag trodde att jag skulle vara?!

Så vi hade en lugn dag, vi åt frukost och tittade lite på Marcialonga på TV, de åker så ruggigt fort alltså, blir så imponerad. Efter det tog vi bilen iväg på lite äventyr, vi åkte till några badplatser och spanade efter någon bra grillplats. Vi var på platser vi inte varit på tidigare så det var trevligt.

Vid vårat första stopp

Vi ville hitta ett bra vindskydd där vi kunde grilla våran korv vi tagit med till lunch, och sen dricka varm choklad och äta chokladbollar. Vid andra badplatsen vi stannade vid fanns ett bra vindskydd där vi kunde elda och grilla korv. Dock blev det väldigt mycket rök och ryggsäcken som vi hade packat i luktar numer så mycket rök, haha så typiskt 🙂 Men trevligt var det, skönt att vara ute men ändå inte så ansträngande.

Korvgrillning på gång

Onsdag mitt i veckan

Då är vi mitt i jobbveckan igen, för oss som har kontorsjobb 8-17 åtminstone 😉 Här i Bollnäs har det börjat snöa en del, men det sägs att det ska bli än mer i morgon… vi får se!

Som sagt jag har snart hunnit med hälften av veckans jobb. Och jag har hunnit med två av veckans 5-6 träningspass. I måndags var det jobb och sen var jag till gymmet med sambon, men oj vad mycket folk det är på gymmet på måndagar, det var lika förra veckan. Helt fullt, inga konditionsmaskiner lediga och mycket folk “ute i gymmet” också… Men jag hade lite tur att ett löpband blev ledigt så jag kunde springa mina korta intervaller. Kände att jag behövde få igång lite fart i benen efter helgens skidlopp. Det kändes ok, och när jag var klar såg jag att sambon också fått ett löpband så han kunde springa lite också. Efter det tränade vi rygg/baksida.

Gymmet, fredagsfys
Gymmet

I går så var jag ut och åkte skidor, det var fantastiskt. Jag åkte på spår jag inte åkt på förut och trodde nästan jag kommit vilse ett tag, men sen kom jag på rätt spår igen 🙂 haha. Jag åkte på en myr i pannlampans sken och det var så fint, vitt och tyst, bara jag, skidorna och snön.

Myren i pannlampans sken
Skidspåren

Får se hur det blir med träningen idag, jag tänkte att jag kanske skulle åka lite skidor idag också, men vet inte hur mycket snö det kommer och hur mycket som spårgubbarna kör upp?! Annars kanske det får bli vilodag..

Vad har Ni haft för er hittills i veckan? Berätta gärna 🙂

Harsa Ski Marathon

I lördags var jag i Harsa för att åka mitt första seedningslopp inför Vasaloppet 2018. Det var med lite skräckblandad förtjusning jag stod på startlinjen…

Startgärdet, skidorna utlagda.

Jag kom till Harsa i lagom tid innan start så jag hann lägga ut skidor, testa skidor, hämta nummerlapp osv. Det vad som ni ser på bilden ovan perfekt väder för dagens lopp, skönt, sol, kanske lite mycket vind, men bra. Jag började testa skidorna, jag märkte direkt att fästet var ok, men glidet, det fanns inte och det var drygt, jag försökte förbättra men det hjälpte inte. Med en sån här banan där det är mest stakning så tar det otroligt mycket kraft att inte ha bra glid.  Jag fick slita så otroligt mycket på alla lättåkta partier vilket var trist. Eftersom jag har åkt så mycket på de här spåren innan så vet jag lite hur det brukar kunna vara och hur det glider, det var inte i närheten av det idag 🙁 jag gjorde det jag kunde och det var ändå ok, jag tog mycket uppför även om jag var sliten och trött, men jag kunde med min teknik åka om och ifrån en del där, dock kom de ifatt igen när det blev lättåkt, haha så typiskt. Det var kaos i starten, och ett tag så låg det 2 åkare i var sitt spår som åkte så långsamt att det blev rätt trångt och argt bakom. Jag var som mest sliten på vägen ut från myrslingan och till varvningen på första varvet, sen kom jag in i andra andningen och det gick hyfsat, jag höll ihop det och kände mig ändå ha krafter kvar mot slutet, men dock så var det drygt att inte få ut det i de sista lättåkta partierna, även om jag tog i så gled det inte.

Men ändå, jag har gjort mitt seedningslopp, jag står absolut inte längre i led 10, får se vilket led när tabellerna kommer ut på Vasaloppets hemsida. Jag kommer med all sannolikhet att åka ett lopp till om knappa 2 veckor och då förhoppningsvis ha bättre glid, jag kände ju ändå att det var bra att få loppet i kroppen och det svarade hyfsat, så det skulle vara bra att få ett lopp till med lite bättre skidor som “släpper” bättre i lättåkta partier.

Veckans schema, v.5

Måndag igen, jag har varit lite sliten och besviken efter lördagens lopp så jag har än så länge inte skrivit något om loppet, men det kan komma en sammanfattning senare under dagen.

trött efter lördagens lopp, så här trött var jag också..

 

Först så kommer här en plan på vad som händer i veckan som kommer 🙂

Måndag:

Veckans fösta jobbdag, var riktigt trött i morse. Det blir några möten idag, och efter jobbet så tar jag eller kanske vi en sväng till gymmet, jag tänkte springa på löpbandet en stund, och sen så tänker jag mig att träna rygg.

tisdag:

Jobb och jobb, efter jobbet blir det någon form av träning. Kanske att jag tar en tur på skidorna, annars blir det löpstyrketräning. Det kan bero lite på vad det är för väder och hur det ser ut på spårfronten.

onsdag:

Gissa? jobb idag också 🙂 sen efter jobbet så blir det ett skidpass och att handla veckans handling.

Skidåkning?!
torsdag:

Jobba, näst sista dagen för veckan. Efter jobbet så åker jag till Höghammarhallen och springer intervaller med klubben. Troligtvis ett tuff och hårt pass som alltid.

fredag:

Sista jobbdagen för den här veckan, så skönt. Får se om det blir någon träning idag eller inte, beror nog lite på vad sambon har tänkt 🙂

lördag:

Det kommer att bli ett skidpass på ett par timmar, troligtvis i Harsa. Jag hoppas på sol och finväder.

söndag:

Det blir garanterat vilodag idag för min del. Vi kanske tar med oss korv ut och grillar någonstans. Men någon uteaktivitet kan det komma att bli oavsett.

Ha en fantastisk vecka!

Tips på ett träningspass, Intervaller

Jag tänkte ge er ett färdigt upplägg på ett träningspass i form av intervaller, så behöver Du inte tänka ut det själv. Eller så är det en början och så kan Du själv utveckla och modifiera passet så att det passar just dig 🙂

Passet är tänkt att det ska förbättra uthålligheten och min tanke är att det ska vara ett så kallat tröskelpass, då kommer farten att ligga på ca 80-82% av max. Vi kan också säga att det ska vara en fart Du kan håll länge, men det ska inte vara för “lätt”, utan tanken är att det ska vara jobbigt under lång tid! Farten kanske inte är så jobbig i 3 minuter, men när tiden börjar gå upp mot 15-20-30 minuter, då känns det.

Så, här kommer passet i sin helhet 🙂

uppvärmning:

Spring i ett lagom tempo runt 15 minuter så att du blir varm. Gör ca 30 sidhopp/sida, 2×30 höga knän + spark i baken för att väcka musklerna. Avsluta uppvärmningen med några kortare ruscher för att få igång cirkulation och lite puls.

Intervaller:

Block 1: 3*8 minuter, med 2 minuters gå/joggvila mellan. Tänk på att inte springa max för då kommer du inte orka hålla farten, utan du ska som sagt springa i en fart som du orkar hålla samma hela vägen även om det blir jobbigt på slutet.

Jogga ca 10 minuter, få ner pulsen.

Block 2: 3*4 minuter med 1 minut gåvila mellan. Lika här, samma fart ska orka hållas på alla intervaller, kan kanske hålla något högre fart på dessa jämfört med de längre intervallerna.

Spring gärna intervallerna på stig med lite kupering, inte branta backar men böljande är att föredra.

nedjogg:

Spring/jogga gärna en 12-15 minuter för att komma ner i puls, låta cirkulationen göra jobbet med slaggprodukter. Jag rekommenderar också att avsluta med rörlighet eller stretch när löpningen är klar.

Rullning av vaderna

 

Lycka till med din träning 🙂

Veckan hittills, idag är det fredag :)

Äntligen fredag igen, och sista jobbdagen sen tar vi helg 🙂

Jag tänkte ge er en liten summering av veckan, samt vad helgen har att erbjuda. Jag har hunnit med att träna 4 olika pass, i måndags var jag på gymmet och stakade och körde styrka. I tisdags körde jag ett löpstyrkepass med sambon. Fantastiskt roligt att få springa lite med honom igen, det var alldeles för längesen sist! I onsdags var jag ut på ett lugnt skidpass på knappa 2 mil. Sen var jag i går i inomhushallen här i Bollnäs och sprang intervaller med min klubb, Rehns BK. Det var som alltid jobbigt, även om jag just den här torsdagen tog det lite mer lugnt för att hitta lite form och inte dra på mig någon mjölksyra. Idag tänker jag mig en promenad efter jobbet, sen blir det till att valla skidor när vi kommer hem…

Så till helgen då, valla skidor ska jag göra idag, och det för att jag i morgon ska stå på startlinjen på Harsa Ski Marathon. Jag tänker mig att jag ska seeda upp mig ett antal led på Vasaloppet då jag just nu står i led 10, och jag vill upp så jag står i “rätt led” i förhållande till min kapacitet, som jag tror är betydligt bättre än led 10 🙂 Jag hoppas på att intervallerna igår ger mig en fräsch och pigg kropp till morgondagens bestyr. Så på söndag antar jag att jag är lite sliten så då får det nog bli vila eller enbart någon mycket lugn aktivitet 🙂

Hoppas på finväder i Harsa i morgon:)

Ha en fin helg!

Chiapudding till frukost

Vi testade häromdagen en chiapudding till frukost. Jag har ätit det förut och tyckt att det har varit gott och en bra variant på frukost… Den här gången blev det inte riktigt så?!

Den ser ju god ut, men den smakade inte alls så bra som tidigare “puddingar”. Jag kan inte förstå varför? Jag blandade kvällen innan chiafrön med vaniljpulver, mandelmjölk och lite krossade hallon. På morgonen så toppade jag med hallon och mandelflarn. Har som sagt gjort lika förut men då har det smakat gott, nu fanns det knappt någon smak alls så det var lite trist. Får se om sambon går med på ett nytt test en annan dag 🙂