Lagar Du matlådor?

Du kanske är som jag, lagar allt som oftast lite extra mat när Du lagar din middag, så att det även ska räcka till matlåda dagen efter? Visst är det smidigt att göra så 🙂

Matlådor, i olika storlekar

Jag tycker att det är smidigt att laga lite extra, och det är egentligen så enkelt att de flesta borde göra så då det finns så mycket fördelar med det. Jag tänker att det dels är en kostnadsfråga, det är klart att det är billigare om Du lagar maten själv än att gå ut och äta varje dag, jag och sambon tänker att det finns roligare saker att lägga pengarna på, och dessutom blir det lite mer roligt och något extra de få gånger som vi faktiskt väljer att gå ut på lunchen. Lagar jag maten själv så vet jag också vad det är jag äter, jag kan också bestämma själv hur stor jag vill att min lunch ska vara. Jag kan också tycka att det ”sparar” lite tid, att det går snabbt att gå ner i kafeterian och värma på matlådan, och den tid som sparas in, den lägger jag på en lunchpromenad, så win/win 🙂 Att få komma ut en stund på lunchen, få ljus och frisk luft!

Vi är ju två hemma som ska ha matlådor varje dag och ibland blir det mer än två matlådor av middagen så det går åt relativt många matlådor, att ha till nästa dag, frysa in om det blir fler lådor osv. Dessutom så kan en del matlådor bli ofräscha med tiden, till exempel om Du har köttfärssås med som färgar av sig. När lådorna blir ofräscha så byter vi ut dom, och numer så försöker vi att byta ut till glaslådor då jag tycker att de inta tar åt sig lika lätt, de blir inte lika repiga, känns som de är bättre än plastlådorna. (OBS, plastlådorna som inte ska användas med SKA då lämnas i en plaståtervinning!) Vill Du byta ut dina plastmatlådor till några i glas, då finns det matlådor i olika storlekar på Lagerhaus att beställa 🙂 (Lagerhaus är en svensk inredningskedja, öppnades först i Göteborg. De har prisvärda och praktiska prylar som enkelt förnyar hemmet)

Glasmatlådor

Klicka HÄR för att komma till sidan och köpa egna 🙂

(innehåller Adlinks från Lagerhaus)

Styrkeövning för löpare, gående sittandes…

Söndag kväll och ytterligare en vecka har passerat. Och sista veckan så har det varit riktigt höstväder, sol och lite kyligare.

Igår var vi ner till Falun och var på Mando Diao, det var grymt, och vi bodde på hotell och fick således hotellfrukost idag, mums.

Idag har jag åkt lite rullskidor, och nu blir det soffmys resten av kvällen.

Det jag egentligen ville tipsa om idag är en styrkeövning som tränar lår och rumpa. Då övningen görs är olika håll så tränar du upp musklerna runt om vilket du har stor nytta av dom löpare. Övningen genomförs genom att ”sitta” ca 90° med överkroppen så lodrät som möjligt, gå sedan med korta steg som i en fyrkant. För att göra det ytterligare lite jobbigare så ta hjälp av ett gummiband, som jag har på filmen nedan, där ser ni hur övningen genomförs, lycka till 😊

 

Skidhandskar

Det var inte så varmt i går morse när vi gick ut och skulle åka till jobbet, -5 grader visade termometern. Men vilken fin morgon det var, frost lite dimma över sjön och solen på väg upp, fantastiskt vackert!

Men den här kylan tar lite tid att vänja sig vid, jag är en person med otroligt dålig cirkulation i mina fingrar och är titt som tätt likblek om fingrarna, det går nästan inte en dag utan att de är sådär vita och kalla. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det?! Men iaf, kylan blir påtaglig på väg till jobbet och de vanliga skinnhandskarna åker på. När jag ska träna är det också kallt, även om jag blir varm efter ett tag, när jag kommer igång och får igång kroppen.

Så när jag ska träna ute nu så blir det att jag använder mig av skidhandskar, när jag springer, när jag åker rullskidor och även senare när jag ska ge mig ut i skidspåret. Jag tänker att det är bra att ha åkt in sina handskar till Vasaloppet så att jag undviker blåsor och skavsår i händerna. Vad använder jag då för skidhandskar? Jo de som ni ser på bilden nedanför. Det är 3 par som är relativt lika, de 3 fingerhandskarna. Jag föredrar dock de svartgråa då det är lite skillnad på skinnet i handskarna. Sen är det ett par tumvantar samt ett par överdragsvantar som jag tycker är bra när det är riktigt kallt ute, då kan jag ha de över till en början och sen efter sådär 20 minuter kan jag ta av dem och vara varm, blir det kyligt igen kan jag dra på dem 🙂

Skidhandskar, Vasaloppet
Mina skidhandskar
Överdragshandskarna

HÄR finns överdragshandskarna // HÄR finns de grå fingerhandskarna // HÄR finns ett par tumvantar // HÄR finns ytterligare en variant av fingerhandskar

Jag tycker att skidhandskar funkar bra att springa i också, det jag tycker är så skönt är att jag blir varm men att jag fortfarande har lite ”finkänsla” i händerna, alltså jag kan greppa saker bra, knyta skorna osv, i vantar som inte sitter lika tight på handen så blir det inte lika bra och jag behöver då ta av mig vantarna och det är sällan en bra idé när det kommer till mina frusna händer..

(innehåller Adlinks)

 

Vill Du lära Dig att springa?

Har Du aldrig sprungit förut men skulle vilja lära Dig att springa? Då är det här något för Dig!

 På måndagar i november (drar i gång v.44 30/10) så kommer jag att erbjuda åtta personer 5 tillfällen att lära sig springa på. Vi kommer att börja från början, från gång till styrka till ”intervaller” (gå/gå snabbt – gå/jogga – jogga/springa) till löpning, snabbare löpning och till sist så genomför vi ett gemensamt uppsatt mål (som skulle kunna vara att Vi tillsammans ska klara att springa x km utan att gå, springa x minuter så utan att stanna osv…)

Träning, Löpning, Lycka, Löpcoach, Bollnäs
Jag vill lära Dig att springa 🙂

Det här är en Löpgrupp för absoluta nybörjare och Vi kommer att börja från den absoluta grunden, Du behöver alltså inte ha sprungit förut och Du behöver inte vara vältränad. Gruppen har ett maxantal på 8 personer för att Alla ska få bli sedda och få hjälp och tips. Det är först till kvarn som gäller och jag behöver minst 4 personer för att gruppen ska bli av. Kostnad är 600 kr (5 tillfällen) och Anmälan är bindande och senast 24/10 vill jag ha Din anmälan på info[at]traninglopninglycka.se, har Du frågor så kan Du ställa dem till samma e-post!

Första tillfället kommer att vara 30 oktober, kl 17.30, samling ute på Långnäs, Bollnäs. Vi kommer att hålla på i ca 60 minuter första tillfället. När Du har anmält Dig kommer mer detaljerad information att skickas ut om exakt plats, innehåll för varje tillfälle och annan information som behövs. Har Du funderingar så hör av Dig, skicka ett mail så hör jag av mig 🙂

Var snäll mot dina muskler!

Jag har tidigare varit relativt rörlig i min kropp, och har behövt stärka upp snarare än att bli mer rörlig.

Men med tiden och med mer styrka så har jag upplevt mig att bli mer stel, framförallt efter tyngre styrka. Därför så är det viktigt att även träna rörlighet, och att mjuka upp musklerna. Jag brukar så ofta jag kan rulla mina muskler på en foamroller. Du kan vara lite obehagligt och kan göra lite ont, men du är så skönt efteråt 🙂 (köp din egna Foamroller Här!)

Rullning av vaderna
Rullning av rumpa/höft

(innehåller Adlinks)

Onsdag -Mitt i veckan :)

Vi är mitt i arbetsveckan igen, onsdag och solen skiner här, helt fantastiskt. Men det var lite kallt i morse och vi var tvungna att skrapa rutorna på bilen innan vi åkte mot jobbet. Men himlen var fantastisk då vi såg hur solen var på väg upp 🙂 Mer soluppgångar till folket!

Vad bjuder den här veckan på? jo hittills har jag hunnit med ett träningspass och en vilodag. I måndags var vi till gymmet, tränade ben, bröst och lite bål. Det var trevligt, men vi fick vara lite flexibla då det var många som ville använda stängerna denna dag. I går så vilade vi, tog en promenad efter jobbet ner till båten och öste ur det vatten som samlats där under tidigare regn. Båten planeras att tas upp från sin plats under helgen, den kommer må bättre av att tas upp, tvättas och vinterförvaras på land, ingen is ska förstöra båten! Annars så tänker jag mig att jag ska ta en liten löptur efter jobbet, får se hur lång den blir, springer lite på känsla just nu och det är skönt, ska efter det träna lite styrka i vårt hemmagym och även filma några övningar jag tänker visa framöver. I morgon torsdag är det dags för Löpgrupp Bollnäs, näst sista planerade tillfället för den här terminen, hojta till om det finns intresse för enskilda Löpgrupper!

Nöjd Löpcoach

På lördag ska vi ner till Falun för att tillsammans med ett gäng, först gå ut och äta, och sen ska vi gå på Mando Diao på magasinet, det kommer att bli en trevlig kväll 🙂

I helgen som gick var det mycket folk på besök i Sörbo, då årets Stubbrally gick av stapeln. Trevligt när det händer saker 🙂

Stubbrally 2017

 

Löpgrupp Bollnäs, Torsdag 19/10

Löpgrupp Bollnäs, Löpning för Alla!

Vad? Löpning i grupp under ledning av utbildad Löpcoach, Vi kör uppvärmning, löpteknik och löpstyrka och något pulshöjande (intervaller, spänst m.m. olika varje tillfälle), nedjogg och stretch

När? Torsdag 19/10 kl. 18.00

Var?  Samling vid Parkeringen vid Bollegården, Bollnäs. (Vid det röda krysset på bilden nedan)

Löpgrupp Bollnäs, Löpning för Alla 27 april
Samling, Löpgrupp Bollnäs, Löpning för Alla

Kostnad: Det kostar 50 kr, eller 200 kr för 5 gånger (vid förbetalning). Betalas kontant eller med swish.

Hur? Vi springer tillsammans, jag coachar och ger tips. Alla springer och utför träningen på sin nivå, vi kommer att hålla till på ett begränsat område så alla kan vara med oavsett löpbakgrund.

Upplägget! Passet läggs upp så att Vi samlas på parkeringen vid Bollegården kl.18. Vi värmer sedan upp tillsammans till en plats där jag kommer att instruera och visa olika löpteknikövningar samt löpstyrkeövningar som Ni också får träna på i praktiken, vid detta tillfälle kommer vi att springa några kortare intervaller. Efter genomförda övningar så joggar Vi tillbaka till parkeringen och stretchar lite innan Vi är klara för kvällen. Allt som allt kommer passet att ta max 75 minuter.

Om! Det är en Löpgrupp för Dig som vill komma igång med löpningen, helt nybörjare eller haft ett uppehåll, eller för Dig som vill få nya idéer och tekniktips för löpningen, det är för Dig som behöver pusch från andra för att komma ut och ta i lite extra. Helt enkelt är det en Löpgrupp för Alla.

Löpgrupp Bollnäs, Löpträning, Löpcoach
Löpgrupp Bollnäs

Välkomna till en roligt löpningskväll 🙂

Är det något Du funderar över? Har Du några frågor? Skicka ett mail på info[at]traninglopninglycka.se Eller gå in på Facebook (klick) och skriv till mig där.

Kommande tillfällen: 19/10 – 26/10 (Löpgrupp Bollnäs tar efter oktober uppehåll till i vår)

Vill Du träna i grupp och Ni är ett gäng så hör av er, jag håller då i privata Löpgrupper!

Styrkeövning för Löpare! (Magtwist)

God morgon, idag är det söndag och veckans sista dag. Jag är själv här hemma då sambon var iväg på 30-årsfirande i går och kommer hem senare under dagen. Jag tänkte ägna tiden åt att träna (gå skidgång i slalombacken), handla och kanske göra lite äppelmos, äpplena i trädgården behöver tas om hand om 🙂

För att underlätta/utveckla löpningen och kunna få ut mer energi som vi kan nyttja mer effektivt, få mer energi och effekt av rörelsen på rätt ställe så krävs även styrka. Att ha en stark och stabil bål är lite A & O när det kommer till löpningen. Att orka hålla kroppen lodrät, i rätt position och bra balans, då kan vi nyttja all vår övriga energi och kraft till benen och på så sätt skapa kraften framåt. Det är viktigt att vara stark runt om hela bålen, och de djupa musklerna kring ryggraden. Jag tänkte därför i videon nedanför visa på en styrkeövning för bålen där Du vrider dig från sida till sida för att utmana musklerna mer diagonalt. Var noga med att hitta balansen, använd inte armarna eller vikten för att rotera utan känn att Du verkligen drar med magmusklerna åt respektive sida. Titta på filmen nedan för att se hur övningen går till.

Är det några konstigheter eller om Du vill ha fler tips, skriv en kommentar 🙂