Knäböj vid problem med knäna!

Hej lördag 🙂 Jag tycker att vi tar och gör den här dagen till en bra dag! Börja med att le mot Dig själv och njut av att det är lördag. Jag tänkte idag ge er ett litet tips kring knäböj om Du har problem med knäna.

Att göra knäböj/Squats kan vara påfrestande för knäna och har Du problem med dem kan det vara smärtsamt att utföra övningen. Det finns några små justeringar att göra i utförandet för att minska påfrestningarna på knäna, och de är rätt enkla 🙂 Jag ger er här två alternativ!

Alternativ 1: Placeringen av stången! Om Du har stången långt upp mot nacken så blir det mer påfrestning på knäna då vinkeln och hävarmen för knät får hög belastning och påfrestning. Om Du däremot har stången lite längre ned på ryggen blir det mer belastning på höften istället. Så har Du problem med knäna rekommenderar jag att ha stången lite längre ner på ryggen, se bilder nedan:

Stången långt upp (den blå punkten), mer påfrestning på knät
Stången längre ned på ryggen (den blå punkten) mer påfrestning på höften

Alternativ 2: Hur Djupt! Kör Du med vikt ha den som sagt lite längre ned på ryggen. Kör därefter så kallade Boxsquat, det vill säga att du inte går så djupt ner. Du kan ha en stol/bänk/box bakom Dig och gör knäböj tills rumpan nuddar mot kanten. Du ska inte sätta Dig ner utan vända upp igen när Du kommer ner till kanten, detta gör att Du böjer kanske ungefär 90 grader. Att göra knäböj utan ett riktigt djup underlättar också påfrestningarna på knäna.

Hoppas att dessa alternativ är något för Dig med knäproblem. Känns det ändå inte bra att göra knäböj med dessa alternativ så ta hjälp av en PT eller låt bli att göra knäböj.

Lycka till med din styrketräning 🙂

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Personlig tränare & Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.