Styrke- & Spänstövning för rumpa/lår

De stora musklerna kring lår/rumpa är bra att vara stark i vid löpning, och då främst i terräng och kupering. Du kanske ska springa Lidingöloppet eller något fjällmarathon nästa år? Då är den här övningen bra!

Att mycket kraft i löpningen kommer från de stora musklerna är nog ingen överraskning, och det är bra att träna dem på flera sätt och variera dina övningar. Den övning jag tänkte visa er idag är en övning som fungerar att göra i ditt styrkepass eller under löpturen. Det är knäböjshopp jag tänker visa er. Det är en “vanlig” knäböj och i bottenläget så trycker Du ifrån och gör ett hopp, landa mjukt och kom direkt ner i en ny knäböj. Landningen ska som sagt vara mjuk och kontrollerad, hoppet och böjen ska gå i en rörelse. Jag har filmat övningen och visar er i filmen nedan hur den ska göras. Funderar Du över något så fråga 🙂

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

2 reaktioner på ”Styrke- & Spänstövning för rumpa/lår”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.