En träningsvecka för den ovane!

Håller Du på att hitta motivation för träning? Eller kanske så smått har börjat träna men har svårt att veta vart Du ska börja eller hur Du ska börja? Det är inget konstigt med det, att det kan vara lite “krångligt” till en början…

För att försöka få bort lite av det “krångliga” och kanske ge en knuff upp på banan så tänker jag därför tipsa om en enkel vecka, utan press och med kortare och effektiva pass. Det ska inte behövas frigöras en massa tid och det ska inte vara avancerat. Jag kommer här att ge ett tips på en vecka som är just det, ETT TIPS! plocka russinen, ta det som passar dig! släng runt passen, kör allt eller ett pass, det så att det passar Dig och DINA SYFTEN! Jag vill enbart tipsa, hjälpa till och komma med idéer utan vare sig krav eller pekpinnar!

Så här tänker jag mig att en vecka skulle kunna se ut, fritt att blanda och ge som man själv vill så klart, detta är ett förslag:

Dag 1: Promenad i rask takt ca 40 minuter, under denna tid lägg in 10 Knäböj + 10 Utfallssteg * 3

Dag 2: Vila!

Dag 3: Jogga 25-35 minuter (alterantivt gå/jogga ex 2 min vardera)

Dag 4: Styrka 25-35 minuter
EXEMPEL: 2*30 X-hopp + 2*30 Skidhopp (som uppvärmning)
3*10 Knäböj + 3*15 Situps + 3*15 Rygglyft + 3*30 sekunders planka + 3*10 Utfallssteg +
4*30 sekunder sidplanka + 3*10 Armhävningar + 3*30 sekunders jägarvila

Dag 5: Vila!

Dag 6: Promenad/Jogg ca 40 minuter, under denna tid, hitta en backe som tar ca 15 sekunder upp, och spring/gå fort i den 5 + 3 gånger!

Dag 7: Vila!

För att komma igång och inte köra från 0-100 på en gång så tänker jag mig att detta kan vara en bra början, och som sagt, Du bestämmer och plockar de tankar och idéer som passar just dig!

Har Du frågor och funderingar så hör av Dig så svarar Jag på det 🙂

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

2 reaktioner på ”En träningsvecka för den ovane!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.