Varför Löpskolning?!

Jag tänkte här bara lite kort göra en beskrivning om varför jag trycker på det här om löpskolning, eller löpteknik, och varför jag tycker att det är en viktig del att lägga in i träningen för dig som vill bli en bättre löpare 🙂

Syfte

Att genomföra övningar i löpskolning syftar till att bland annat stärka upp fötter, fotleder, vader, knän. Även rörligheten i underkroppen förbättras med hjälp av löpskolning. Löpskolning/Löpteknik övningar hjälper till att effektivisera din löpekonomi.

Löpteknik, Löpcoach, Löpgrupp Bollnäs
Drillar min Löpgrupp med löpteknikövningar

Mina tankar

Den här typen av träning genomförs för att bli en bättre och starkare löpare. Övningarna som genomförs kan vara allt från enkla (ex spark i baken och höga knän) till avancerade övningar som kräver lång övning (ex Koordinationshopp utåt/framåt). Genom att genomföra löpskolning så förbättras rörligheten och styrkan vilket kan leda till att löpsteget blir bättre och vi kan springa fortare, orkar springa längre då löpsteget blir mer energisnålt. Löpskolning är specifika övningar som vi gör för att stärka upp våra löparmuskler.

Att vara stark och rörlig i fötter, vrister, knän, ljumskar och bålen är en viktig grund för att kunna springa snabbt och/eller länge. Det minskar också risken att råka ut för skador, vilket är en ack så viktig faktor när man tränar mycket.

Mycket med löpskolningen innebär att vi ska skapa ett löparmönster som kroppen får lära sig att komma ihåg, att springa mer energisnålt, lära sig att använda olika muskler vid olika typer av löpning. Löpskolning är funktionell styrketräning.

Utrustning

Löpskolning utförs med enbart kroppen som redskap, när man blir mer van så kan man om man vill och har möjlighet också använda sig av diverse tillbehör som häckar, ringar, rep etc, vilket man ofta kan se friidrottare använda sig av, men det är som sagt ingen nödvändighet att använda redskap.

Vanliga övningar

  • Låg skipping
  • Höga knän
  • Spark i baken
  • Travgång (se film nedan)
  • Gå på hälarna
  • Gå på tårna
  • Accelerationslopp

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.