Raka marklyft med Kettlebell

Goodmorning 🙂 Lördag och helg! Fast för mig så är alla dagar rätt lika numer, allra helt nu när Magnus är hemma också, blir skillnad sen när han börjar jobba igen…

Lördag och helg, har Du någon semester än? Har kanske haft eller kommer ha 🙂 Helg i alla fall och kanske lite extra tid att kunna röra på oss, jag tänkte därför tipsa om en liten styrkeövning som Du kan lägga till i Dina styrkepass. Övningen tränar baksidan, dvs. rygg, rumpa och baksida lår…

Övningen är som rubriken säger, Raka marklyft med kettlebell (klick!) Men man kan också använda skivstång, viktplattor m.m. (klick!)

Fäll höften (inte ryggen!), kom bak med rumpan, håll ryggen neutral, böj inte upp nacken utan huvudet ska “följa med” den neutrala ryggen när du kommer fram/ner. Gör övningen lugnt och koncentrerat. Ta inte en för tung vikt från början! Bättre att börja lätt, lära sig tekniken och sen öka på vikten!

I filmen nedan så ser ni hur jag tittar upp i början vilket man inte ska göra, på slutet är nacken mer neutral, men den kan vara ännu mer neutral!

Raka marklyft

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Personlig tränare & Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.