Hur lägga upp/tänka kring en träningsplanering för löpning?!

God morgon på er, torsdag idag 🙂 Hoppas det blir en bra dag!Jag tänkte ge Dig några nycklar/tips att ha i bakhuvudet när Du planerar Din löpträning, kanske inför något lopp eller att Du helt enkelt vill utveckla din löpning

Det jag tycker att Du ska börja med är att fundera på vad just Ditt mål är med löpningen? Är det ett lopp? Bli snabbare? Mer uthållig? … sen tycker jag också att Du ska fundera på hur många dagar Du vill och kan träna varje vecka. Hur långa pass hinner Du med? Planera inte för mycket utan var ärlig mot Dig själv, hur många pass hinner Du verkligen med? Att ha ramarna klara och att de är realistiska är ett bra första steg!

Därefter, tänk efter vilka/vilket nyckelpass vill Du få till varje vecka. Alltså det pass som Du tycker är viktigast att det blir av? Det kan vara till exempel ett långpass, ett intervallpass, ett specifikt styrkepass osv. Ju högre mål Du har och hur många pass Du får in i Dina ramar, desto fler nyckelpass kan Du tänka Dig. Kanske upp mot 5-6 st om Du tränar säg runt 10 pass i veckan. Men om Du har tänkt Dig att träna 3 pass/vecka så ha då 1 eller möjligtvis 2 nyckelpass Du planerar in. Dessa nyckelpass prioriteras och “ska” hinnas med, de övriga passen är de som blir utöver nyckelpassen. Dessa ska dock inte ses som sämre pass bara att de inte har högst prio om Du inte hinner träna alla pass.

Steg 3 tänker jag blir att skriva ner planen i exempelvis en kalender. Att skriva upp Din plan gör att Du mer troligt kommer att hålla Dig till den. Gör så att Du börjar med att planera vilken/vilka dagar som Dina nyckelpass ska ligga på och sen placerar Du ut resterande pass Du har tänkt Dig.

Det sista att göra är att genomföra planen! Fokus på nyckelpassen, och sen på de övriga. Och kom ihåg att det är en plan, det kan dyka upp saker som gör att den måste revideras. Du kanske blir sjuk, då stryks något pass. Tänk på att då är det som det är, och inget Du kan påverka. Fokus på det Du kan påverka och genomför Din plan 🙂

Stort Lycka till med din planering 🙂 Träna fokuserat!

Och behöver Du hjälp, skicka mail på info[at]traninglopninglycka.se

Träning, Löpning, Lycka, Löpcoach, Bollnäs

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Personlig tränare & Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.