Kvällens intervallpass

I kväll är det veckans träning inomhus med klubben som jag håller i. Det vankas intervaller, löpskolning och stryka under 90 minuter.

Jag tänkte att jag lite kort skulle dela med mig av dagens upplägg i grova drag. Ramarna för passen är 90 minuter, det ska tränas lite löpskolning, uthållighet och allmän styrka.

Så i kväll kommer vi först att värma upp, sen köra löpskolning med övningar som skipping och travgång, vi använder oss också av häckar för att träna upp rörlighet i höfter. Efter det är det dags för själva huvuddelen, den jobbiga delen – INTERVALLER! Fokus är som sagt uthållighet och dagens plan är att springa kartminnesintervaller för de som vill, övriga springer lika men hoppar över kartdelen. Det blir ungefär så här, man springer 1 varv, har 15 sekunder på sig att titta på kartan och memorera så många kontroller som möjligt sen springa 3 varv för att sen rita in kontrollerna på en blank karta, vila här blir ca 90 sekunder.

En annan karta 🙂

Vi avslutar sen med lite nedjogg och allmän styrka. Det blir övningar för mage/rygg, balans och rörlighet och vi avslutar alltid med stretch. Det är typ så här våra pass på torsdagar ser ut, lite olika typer av intervaller brukar det bli, och de kan ökas på eller dras ner beroende på varje individs förutsättningar.

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

4 reaktioner till “Kvällens intervallpass”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.