Styrkeövning, Borzoehopp

Springer Du mycket är det viktigt, eller ja iaf en fördel att vara stark i de stora musklerna i rumpan och låren, mycket kraft i löpningen kommer därifrån. Det blir mer viktigt när Du springer i terräng och i kupering.

Jag har en övning som jag har lite hatkärlek till. Det är en övning som tränar de stora musklerna, den är grymt jobbig, skapar mjölksyra och ger lätt upphov till träningsvärk. Övningen är döpt efter den ryss som uppmärksammade övningen så den fick spridning, övningen heter BORZOWHOPP.

Tanken är att hålla en stolt hållning i kroppen, komma djupt ner och skjuta ifrån. Du ska inte falla för långt fram med överkroppen (vilket jag har en tendens att göra i filmen nedan), gör du det kan det bero på stelhet i höftböjaren. Det gäller att vara relativt rörlig i just höftböjarna. Testar Du att köra övningen börja lätt, kör kanske 3×4 st eller 3×6 och öka sen på när Du känner att det är ok! Här kommer filmen, och LYCKA TILL med träningen!

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.