Bålstyrka, planka med vridning!

Jag kan inte nog tjata om vikten av bålstabilitet för dig som löpare, eller ja, för ALLA! Hur viktigt det är med bålstabilitet för att kroppen ska må bra och orka hålla oss i balans, huvudet upp och fötterna ner…

Så för att då tipsa och komma med idéer till er som läser så kommer här ytterligare en film på en bålstyrkeövning som jag tycker är bra, och som utmanar stabiliteten i rörelse.

Övningen jag tänker på är en planka med “vridning”. Utgå från en vanlig rak planka, var vågrät i kroppen, “dra in naveln”. Därefter är tanken att “rulla på” fötterna höger/vänster. Vridningen ska då ske i midjan, axlarna/skuldrorna ska vara kvar i vågrät neutralt läge och inte vrida sig. Håll emot och dra rörelsen med magens sneda muskler. Jag tycker att den här övningen är bra då den tränar musklerna i mer diagonal rörelse som vi behöver som löpare. Är det oklarheter så fråga, jag svarar och förklarar då. Annars så kommer här filmen och lycka till med utförandet!

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.