Hur tänka och planera ett träningspass?!

Det finns otaliga sätt att tänka och göra när man ska sätta ihop ett träningspass, och beroende på vad syftet är, om man tränar på elitnivå, motionär eller helt nybörjare. Och det finns heller inget som är det rätta eller inte, utan så mycket som beror på.. jag tänkte iaf försöka mig på att beskriva hur jag tänker.

Det jag brukar tänka på när jag sätter ihop ett pass som består av olika delar är vad är mitt huvudfokus och vad är mitt syfte. Vart i kroppen vill jag vara “pigg” när under passet.

Till exempel om mitt syfte är intervaller och huvudfokus är snabba farter, då planerar jag så att jag ska vara fräsch och uppvärmd till intervallerna. Jag värmer upp lagom, kör några enklare löpskolningsövningar för att väcka musklerna, inte några muskulärt tuffa, utan lite enklare som ex höga knän, skipping och några travgång. Efter det så är jag igång och kan köra intervaller med högre hastighet utan att ha dragit på mig mjölksyra innan. (Se film med hög skipping nedan)

Om jag till exempel däremot är ute efter mer muskeluthållighet och styrka så värmer jag upp, sen kan jag gå på och köra lite tuffare löpskolningsövningar, lite spänst i form av ex Borzowhopp, utfallssteg, upphopp m.m. Och efter det kan jag gå på med lite längre intervaller och då i skog eller på en lite kuperad slinga, då får musklerna jobba på uthållighet när de redan är lite uttröttade.

Likaså om jag går på gym så tänker jag ofta när jag lägger upp ett pass, vilka övningar är fokus idag, vilka muskler vill jag då ska vara pigga? så lägger jag fokusövningarna först och sen fyller jag på med övningar som kanske inte gör så mycket att jag är lite trött i bålmuskulaturen osv…

Blev det något tydligare?! hoppas det, och ställ frågan annars så svarar jag 🙂

Intervaller, Trött
Sprungit 12 st 60*60 intervaller

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.