Löpteknikövning, Skipping

Nu när det går mot vinter och kanske så kallad grundträningsperiod för många, då vi bygger upp en bra grund inför kommande lopp nästa år så tänkte jag passa på att ytterligare visa på en övning som stärker upp löpmusklerna och på sikt kan den hjälpa oss att bli en något lite bättre löpare 🙂

Den övning jag tänkte visa idag är så kallad skipping (eller helt enkelt höga knän, haha). Denna övning syftar till att vi ska bli snabbare i vristerna, bli aktiva i slutet av svingfasen, dvs när vi för benet framåt i löpsteget. Att vi blir “van” vid att ha ett högt knä i varje löpsteg. Sjunk inte ihop till en sittande stil, utan skjut framhöften så bra du kan så att överkroppen sträcks upp och det blir höften som “leder” oss framåt. Det är lite svårt att förklara en övning med text, så jag visar er en film på övningen nedan. Lycka till med träningen!

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.