Att springa intervaller…

…Det kan vara det jobbigaste som finns, eller kanske det roligaste? Vem vet vad Du tycker, en sak jag själv kan skriva under på är att känslan efteråt är grym och värd att slita för att få uppleva. Jag brukar känna mig så fantastiskt bra efter ett genomfört intervallpass!

Att springa intervaller, eller ja all form av träning som sker i “intervallform” tycker jag är effektiv träning, och ja ALL FORM AV TRÄNING ÄR BRA, oavsett intensitet! Men jag tycker att det är bra att ibland låta hjärtat jobba lite extra som det får göra vid just intervallträning. Att träna i intervallform är bra om du har lite kort om tid men vill bli trött. Intervaller funkar bra i löpform, styrkeform, stavgång, backar, ja, you name it, typ med allt 🙂

Intervaller kan ske under kort till lång tid. Ju mer Du tränar/tränat och om Du kanske satsar mot något lopp eller liknande, desto fler intervallpass kanske Du tränar, och desto längre tid är troligen den effektiva tiden på intervallerna.

Styrka, Träning, Slut, intervaller
Efter ett styrkeintervallpass i somras

När jag pratar om effektiv tid så är det själva intervalltiden som jag menar exklusive uppvärmning, vila och nedjogg. Så här om jag ska springa 6 st 4min x 90 sek så är den effektiva intervalltiden 6×4 = 24 minuter.

Det här med längden på intervallerna, och vilans längd, det går att variera mycket och det vi väljer beror troligtvis på vad vi har för syfte med intervallerna. För det är ju så att beroende på intervallernas längd och vilans längd så får vi ut olika “resultat” i längden, vi tränar alltså på lite olika saker. Som tumregel kan vi säga så här: Korta intervaller: de tränar motorn (alltså hjärtat), vi springer kort tid i en “överfart” och så har vi en längre vila. Långa intervaller: (Kan ofta kallas Tröskelintervaller) Tränar vår uthållighet, att vi ska orka nyttja så mycket om möjligt utav vår kapacitet under längre tid och de här intervallerna kännetecknas av att det ska vara jobbigt under längre tid, vi springer längre tid, lite “långsammare” och vi har kortare vila.

Lycka till med dina intervaller, jag har kört mina intervaller den här helgen på Rullskidorna 🙂

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.