Veckans Tips, Spänst för ett bättre Löpsteg!

Då är det helg igen, veckorna går fort tycker jag och hösten har gjort sitt fulla intåg. Veckan började med regn, men har faktiskt också visat en del sol, vilket känns lyxigt och höstens färger visar upp sig ordentligt 🙂 Själv är jag idag på säsongens sista orienteringstävling, 25-manna.

Jag tänker att jag ska ta och tipsa er om lite spänstträning. För att Vi ska få ut mer av vår löpning, och komma längre på varje steg utan att använda mer energi så behöver vi spänst i våra senor (De fungerar lite som ett gummiband kan vi förenklat säga, sträcks ut och spänstar tillbaka). Hur tränar Vi då upp våra senor till att bli mer spänstiga? Väldigt förenklat kan jag säga att Du gör det genom hopp i olika former och vinklar. Detta kan dock vara väldigt påfrestande om Du inte är van så det gäller att börja lagom. Här tänker jag visa på en övning som är bra för våra senor i fötterna och vristerna, så kallade VRISTHOPP. Tänk på att det är framfoten som används, och senorna är energikällorna. Knäna ska inte böjas något utan vara avslappnade. Dessa hopp kommer också att kännas lite i vadmuskulaturen.

Ett annat bra tips för att träna upp spänsten är att hoppa hopprep, det kan kännas lite enklare och vara en bra övning att börja med för att träna upp spänsten. Att hoppa hopprep har lite samma tänk som de här Vristhoppen jag visar i filmen. De här hoppen är också som sagt träning för vadmusklerna men i det här fallet blir det sekundär träning då det primära med hoppen är att träna upp spänsten i våra senor. Köp ditt egna hopprep HÄR!

Hopprep, Spänstträning, Löpteknik
Hopprep

(Innehåller Adlink från Stadium)

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.