Ett intervallpass att testa :)

Mitt i arbetsveckan, hur går det för Er? För mig flyter det på, men jag är lite trött, inte sliten utan trött så att jag vill sova. Det är konstigt det där, tycker att jag har sovit bra, men men… Det är som det är, och det går nog över, det brukar göra det 🙂

Idag är det Löpgrupp Bollnäs, är Du som bor i närheten med och springer? Alla är välkomna 🙂 Där springer vi lite kortare intervaller, kör löpteknik och lite löpstyrka. Men jag tänkte att jag skulle dela med mig av intervallpass som kommer att vara otroligt jobbigt, med så kallade tröskelintervaller där Du tränar uthålligheten och förmågan att springa på en hög hastighet under längre tid. Tanken är alltså att det ska vara jobbigt under längre tid. Vi ska träna upp vår nyttjandegrad, så att vi under längre tid kan utnyttja så mycket som möjligt av vår maxkapacitet. Under dessa intervaller ska Du hålla så hög fart som möjligt utan att dra på dig mjölksyra. Har Du funderingar kring passet så fråga på, jag svarar gärna 🙂

Här är passet:

  • Uppvärmning: Spring/jogga i drygt 10 minuter, avsluta med 4 st stegringslopp, där du under ca 80-100 meter successivt ökar farten till nästan max.
  • Löpteknik: För att komma igång ytterligare så kör Du några löpteknikövningar, kör i ca 30-40 meter följande: Travgång (film finns HÄR) x3 Samt Spark i baken x3.
  • Intervaller: 5*6 minuter – 90 sekunder gåvila. Spring gärna i lagom kuperad terräng, lite backar bör det vara men inte för mycket och inte för mycket utför. Du ska försöka hålla samma fart på alla intervaller, i vilan så går Du lugnt. Pulsen ska inte gå ner för mycket utan Du ska ligga på en hög belastning hela vägen.
  • Nedvärmning: Efter avklarade intervaller så bör Du andas ut, kanske skaka loss lite i benen och så bör Du jogga ner en liten bit. Och till sist så kan det vara en bra idé att stretcha lite och köra lite rörlighet, det på de muskler och i del lägen där Du själv känner att det behövs.

Detta passet är inget Du bara kör utan att vara tränad, det är tufft och kan slita mycket. Det går att minska antalet repetitioner, men också öka antalet om Du är riktigt vältränad. Lycka till med passet!

Löpgrupp Bollnäs, löpning, löpcoach
Lycka till med Intervallerna 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *