Faktorer som påverkar vår Löpkapacitet

Det finns många faktorer som påverkar vår Löpkapacitet, jag tänkte ta och lista de primära faktorerna, de som påverkar Löpkapaciteten mest. Och det är genom att bland dessa hitta sina svagheter och styrkor som vi också kan komma att utvecklas och bli bättre löpare 🙂

  1. Syreupptaget – Motorn (Är Du “bra/snabb” på en löpning som varar 3-6 minuter så har Du en bra motor)
  2. Tröskel/Nyttjandegrad – Hur nära Din maxkapacitet kan Du vara under en lång tid. Har Du en hög tröskel/nyttjandegrad så kan Vi generellt säga att Du är bra på det “mesta” inom löpning
  3. Löpstyrka – Kroppens förmåga att ge kraft till marken, mekaniken, synkroniseringen av rörelser, teknik.
  4. Uthållighet – Fettförbränning, det är en avgörande kapacitet för att hålla på länge
  5. Löpekonomi – Den löpare som har bäst ekonomi i sin rörelse “segrar” ju längre loppet är, dvs den som gör av med minst energi vid en viss hastighet.

Dessa faktorer är de stora och där vi kan göra större justeringar och se tydliga förbättringar på vår löpkapacitet. Vill Du veta mer kring detta så hör av Dig i kommentarerna eller via mail, info[at]traninglopninglycka.se, Vill Du ha hjälp att förbättra någon/några delar så hör av Dig och/eller titta HÄR vad jag kan erbjuda 🙂

Träning, Löpning, Intervaller, Löpcoach

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.