Intervaller, träna upp din fartuthållighet :)

Intervaller är bra, det kan vi vara överens om eller hur?! Att träna i intervallform kan hjälpa vår uthållighet, vår fart, spara tid då de ofta är tidseffektiva osv. Intervaller kan vi också variera i en oändlighet, det går att utmana sig på så många olika sätt.

Jag tänkte här ge ett tips på ett intervallpass som jag brukar springa lite då och då för jag tycker att det är tidseffektivt, det är relativt kort (utifrån mina mått) men det är grymt jobbigt då jag kan hålla en hög fart genom hela passet.

Intervallpass för att träna på att orka hålla farten!

  • Börja med att värma upp, jogga/löp, kör gärna lite hopp, typ sidhopp och skidhopp, översteg för att mjuka upp höfterna lite.
  • Kör sedan lite lätt löpteknik i form av skipping, 3 vändor á ca 30 meter, och 4 vändor med ”travgång” ca 20 meter.
  • Du är nu redo för intervallerna, i tipset är det 12 st 60×60 som står på schemat. Alltså 60 sekunder fort och 60 sekunder gåvila. När det blir så lång vila hinner Du återhämta mig och kan då hålla samma höga fart även på nästa och nästa och nästa intervall. Det är det som gör det så jobbigt. Men jag tycker om det!
  • När 12 st intervaller är genomförda, då får Du pusta ut lite extra. Sen är det dags att jobba ner, det är skönt att få lite lätt cirkulation i benen efter genomfört pass, avsluta med lite stretch och rörlighet 🙂

Träning, Löpning, Intervaller, Löpcoach

Lycka till med intervallerna, det kommer göra ont, men Du kommer också vara riktigt nöjd efteråt 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *