Vasaloppet och rullskidor

Jag ska åka mitt 3e Vasalopp 2018, målet är att jag ska åka så fort som möjligt, att jag ska ha tränat för att kunna göra mig själv rättvis. För att det ska vara rimligt så vill jag ge mig själv rätt förutsättningar och ge mig tid till att träna. Jag var häromdagen ute på mitt första rullskidpass för säsongen, det var lite ovant, kändes att det var mer än ett år sen sist, men det var ändå roligt och skönt att få komma igång. Det är också otroligt lyxigt att ha en bra väg att åka på precis utanför huset, inte så mycket trafik, bra asfalt och trevliga omgivningar. Min plan är att få till regelbundna distanspass och styrkepass (olika typer av styrkestakning) på rullskidorna främst, men också kanske någon gång ibland få till även fartpass. Det är dock inte bara att ställa sig på rullskidorna, det är en viss skillnad mot att åka skidor på snö och på asfalt, lite skillnad i balans, olika längd på skidorna, hårt osv. Men var inte rädd för att testa att åka rullskidor, och ska du åka Vasaloppet 2018 så kan det vara en bra idé att åka några pass, det är ju ändå 9 mil som ska åkas, och för att det ska bli så trevliga 9 mil som möjligt rekommenderar jag att träna för det. Det är bra att vänja musklerna vid arbetsmönstret, låta hjärtat jobba och vänja kroppen vid att röra på sig under lång tid 🙂

Vill Du köpa ett par egna rullskidor? På stadium finns flera olika rullskidor att välja på, både i paket och enskilda “delar”, klicka in via länken ovan eller bilden nedan. (adlinks)

Rullskidor, Köpa rullskidor
Rullskidor och Skidpjäxor

Lycka till med ditt Rullskidåkande 🙂

Jag kommer att skriva om mina kommande rullskidpass, titta in här med jämna mellanrum och få tips på olika typer av träningspass och annat…

Träna hårt och fokuserat!

Publicerat av

Träning Löpning Lycka - Johanna L

Jag är en upplevelsejunkie, tycker om nya äventyr och upplevelser. Gärna ska de utföras med hjälp av min egna kropp, där den får utmanas, sättas på prov och testa nya saker. Jag vill att fler ska upptäcka nya saker med hjälp av sin egen kropp, att vilja ta steget att börja springa, upptäcka platser till fots. Jag är utbildad Löpcoach, har tränat konditionsidrotter i hela mitt liv. Jag har mycket erfarenhet med mig som jag mer än gärna delar med mig av.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.