Löpekonomi -Hur ser positionen i Din höft ut när Du springer?

Det är så ofta mycket diskussioner om hur man ska springa, var på foten du ska landa, hur kroppen ska se ut i positionen och mycket mer. Det som jag tycker är viktigt är att ha en position med vikten centrerad något framåt, samt att det ska vara avslappnat men ”spänt”, lite svårt att förklara, men jag ska vid olika tillfällen försöka ta upp olika tekniktips här på bloggen.

Jag tänkte börja med att försöka förklara höftens position, då det är därifrån som vi hämtar mycket kraft i löpsteget. Beroende på hur höftens position är så får vi möjlighet att nyttja mer eller mindre kraft från benen. I löpkretsar så pratas det om öppen eller stängd höft, där vi alltid ska sträva efter en öppen höft.

Här på bilden nedanför försöker jag visa på hur en stängd höft ser ut, det är svårt att visa när jag står still då det för mig känns ”fel”, men för många är det så här man springer, och jag har testat hur det känns. Det som menas med stängd höft är att höften kommer bak något och man får en liten vinkel i höften, nu visar jag en variant, men det kan också vara så att överkroppen är mer rakt upp och att fötterna ”landar” något framför kroppen. Den positionen är svårare att visa när jag står still.

Löpteknik, Höftens position, Stängd Höft, Löpcoach
Försök till att visa hur positionen i höften är när den är ”stängd”

Här på bilden nedanför försöker jag visa på hur en öppen höft ser ut, överkroppen ”stolt” med någon liten lutning framåt för att få tyngdpunkten precis framför fötterna, vilket driver steget när jag springer. Samt det viktiga, att höften kommer fram. Tänk att det är höften som trycker och drar oss framåt, det är höften som ”ska leda” vår kropp när vi springer. Kan Du se till att få en öppen höft så kommer många andra faktorer som påverkar löpsteget att ”hjälpa sig själva” något då den här positionen tvingar vissa andra detaljer att nästan falla på plats.

Löpteknik, Höftens position, Öppen höft, Löpcoach
Försök till att visa hur höftens position ser ut vid ”öppen” höft

Vad kan Du göra för övningar för att komma åt den stängda höften? En övning som är bra är att försöka hitta känslan i positionen med öppen höft, att ställa sig själv frågan hur ska det kännas? Det kan Du göra genom att stå i positionen ovan, alltså med stolt hållning, skjut fram höften utan att falla bakåt med överkroppen. Stå lagom smalt med fötterna, fall sedan lätt framåt och känn när Du ”vill börja springa” ta då några löpsteg och håll kvar i den här positionen, det är den känslan som Du ska ha när höften är öppen.

För att sträcka ut/öppna höften så kan man ta ett längre steg framåt, ha tårna pekande rakt fram. Vrid försiktigt in tårna något mot ”mitten”, om du står med vänster ben fram, vrid åt vänster, ”hämta en boll” något utanför höften och vrid diagonalt uppåt och ”släpp bollen” så långt ut och ovanför höger axel som du kan, fötterna och benen ska vara så stilla som möjligt, det är i höften/ljumsken som rörelsen och utsträckningen ska ske.

Som sagt, det är något svårt att förklara med enbart ord och bilder, men jag hoppas att det ändå ska ha hjälpt något till att förstå en bättre löpposition.

Vill Du i Bollnäs med omnejd ha mer tips och råd, kom på Löpgrupp Bollnäs, Löpning för Alla 19/4 kl 18.00 vid Bolleberget, eller skicka ett mail till info[at]traninglopninglycka.se för personlig träff och teknikgenomgång.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *